cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kab. sleman,
Daerah istimewa yogyakarta
INDONESIA
Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia
ISSN : 02161699     EISSN : 25812300     DOI : 10.21831
Core Subject : Education,
Arjuna Subject : -
Articles 5 Documents
Search results for , issue "Vol 15, No 2 (2019): November 2019" : 5 Documents clear
Tingkat pengetahuan dan sikap mahasiswa program studi pendidikan olahraga Universitas Muhammadiyah Kalimantan Timur terhadap permainan tonnis Jeane Betty Kurnia Jusuf; Andri Tria Raharja
Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia Vol 15, No 2 (2019): November 2019
Publisher : Departement of Sports Education, Faculty of Sport Sciences Yogyakarta State University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (489.979 KB) | DOI: 10.21831/jpji.v15i2.28301

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi tingkat pengetahuan dan sikap mahasiswa program studi pendidikan olahraga UMKT terhadap permainan tonnis. Jenis penelitian yang digunakan dalam penelitian adalah deskriptif. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode survei dan teknik pengumpulan data menggunakan tes pilihan ganda dan angket. Subjek dalam penelitian ini adalah mahasiswa Program Studi Pendidikan Olahraga Universitas Muhammadiyah Kalimantan Timur. Teknik analisis data dalam penelitian ini menggunakan teknik analisis data deskriptif kuantitatif. Hasil data yang diperoleh dalam penelitian ini adalah pertama, pada tingkat pengetahuan mahasiswa program studi pendidikan olahraga UMKT terhadap permainan tonnis berada pada kategori “sangat rendah” sebesar 0% (0 orang), kategori “rendah” sebesar 0% (0 orang), kategori “sedang” sebesar 48% (12 orang), kategori “tinggi” sebesar 52% (13 orang), dan kategori “sangat tinggi” sebesar 0% (0 orang). Kedua, pada sikap mahasiswa program studi pendidikan olahraga UMKT tentang permainan tonnis berada pada kategori “sangat kurang” sebesar 0% (0 orang), kategori “kurang” sebesar 0% (0 orang), kategori “sedang” sebesar 32% (8 orang), kategori “baik” sebesar 68% (17 orang), dan kategori “sangat baik” sebesar 0% (0 orang). Knowledge level and attitude of Universitas Muhammadiyah Kalimantan Timur sports education study program against tonnis game  AbstractThis study aims to identify the level of knowledge and attitudes of UMKT sports education program students towards tonnis play. The type of research used in the study is descriptive. The method used in this study is the survey method and data collection techniques using multiple choice tests and questionnaires. The subjects in this study were students of the Sports Education Study Program at Muhammadiyah University in East Kalimantan. The data analysis technique in this study uses descriptive quantitative data analysis techniques. The results of the data obtained in this study are first, on the level of knowledge of UMKT sports education program students on tonnis playing in the category of "very low" by 0% (0 people), "low" category by 0% (0 people), category "Medium" is 48% (12 people), the "high" category is 52% (13 people), and the "very high" category is 0% (0 people). Secondly, the attitudes of UMKT sports education program students about tonnis play were in the "very less" category of 0% (0 people), the "less" category was 0% (0 people), "moderate" category was 32% (8 people)), "good" category of 68% (17 people), and "very good" category of 0% (0 people).
Konstruksi Enjoyment: Dasar-Dasar Konseptual Pengembangan Skala Psikologis Sucipto Sucipto; Yusuf Hidayat; Endi Rustandi
Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia Vol 15, No 2 (2019): November 2019
Publisher : Departement of Sports Education, Faculty of Sport Sciences Yogyakarta State University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (387.71 KB) | DOI: 10.21831/jpji.v15i2.30004

Abstract

Kesenangan atau enjoyment termasuk sebuah konstrak hipotetik yang memainkan peranan krusial dalam aktivitas jasmani dan olahraga, termasuk dalam aktivitas kelas pendidikan jasmani. Enjoyment merupakan salah satu faktor kunci yang merepresentasikan sebuah sikap positif terhadap latihan aktivitas jasmani dan olahraga. Enjoyment dapat berfungsi sebagai mediator dan prediktor konsistensi partisipasi aktivitas jasmani dan olahraga individu serta berkorelasi positif dengan sejumlah variabel psikologis, seperti motivasi, komitmen, konsistensi, dan lain-lain. Pengukurannya dalam sebuah konstelasi penelitian perlu dirancang sedemikian rupa, terutama untuk tujuan pengembangan dan validasi instrumen, termasuk mempertimbangkan variabel-variabel demografis, seperti tingkatan usia, jenis kelamin, lama partisipasi, dan lain-lain. Enjoyment construction: conceptual basics of psychological scale development AbstractFun or enjoyment includes a hypothetical construct that plays a crucial role in physical and sports activities, including in physical education class activities. Enjoyment is one of the critical factors that represents a positive attitude toward physical activity and sports training. Enjoyment can function as a mediator and predictor of the participation of individual physical activity and sports activities and positively correlates with several psychological variables, such as motivation, commitment, consistency, and others. The measurement in a research constellation needs to be designed in such a way, especially to develop and validate instruments, including considering demographic variables, such as age level, gender, length of participation, and others.
Hubungan minat olahraga dan psychological well-being terhadap prokrastinasi peserta didik di sekolah menengah atas Desy Yunita Utami; Erwin Setyo Kriswanto
Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia Vol 15, No 2 (2019): November 2019
Publisher : Departement of Sports Education, Faculty of Sport Sciences Yogyakarta State University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (87.04 KB) | DOI: 10.21831/jpji.v15i2.26109

Abstract

Prokrastinasi akademik merupakan sebuah fenomena dalam dunia pendidikan yang cukup mengkhawatirkan pada masa sekarang. Hal ini menjadi hambatan besar dalam proses pembelajaran terutama di SMA. Penelitian ini bertujuan mengetahui pengaruh dan hubungan minat olahraga dan psychological well-being terhadap prokrastinasi. Populasi penelitian adalah peserta didik kelas XI SMA Negeri 1 Muntilan sebanyak 355 siswa. Menggunakan teknik purposive sampling didapatkan 101 siswa sebagai sampel. Pengumpulan data menggunakan kuesioner. Teknik analisis data menggunakan korelasi product moment dan analisis regresi linier berganda dengan variabel Minat olahraga (X1),  Psychological well-being (X2) sebagai variabel independen dan variabel dependen adalah Prokrastinasi (Y). Hasil menunjukkan bahwa sebagian besar peserta didik (80%) memiliki kecenderungan untuk melakukan prokrastinasi akademik. Pada hasil korelasi terdapat hubungan negatif minat olahraga dan psychological well-being dengan prokrastinasi, di mana rhitung sebesar -0,554 dan -0,164. Sedangkan hasil analisis regresi menggunakan taraf signifikansi 5% menunjukkan hanya variabel minat olahraga yang signifikan memengaruhi prokrastinasi dengan p-value = 0,000. The relationship between sports interest and psychological well-being towards procrastination of students at senior high school  AbstractAcademic Procrastination is a quite alarming phenomenon in education sector nowadays. It would be a big obstacle in learning process especially for High School Students.  The aim of this research are knowing about influence and relationship between the interest of doing physical exercises and psychological well-being to procrastination. The population of this research were 355 students of XI grade of SMAN 1 Muntilan.Using purposive sampling obtained 101 students as sample. Data analysis technique using product moment correlation and linear regression with Interest of Doing Physical Exercises (X1), Psychological well-being (X2) as independent variables and Procrastination (Y) as dependent variable. The results show that almost all of students (80%) have a trend to do academic procrastination. There is a negative correlation between interest of doing physical exercises and psychological well-being to procrastination, where the correlation coefficient shown -0,554 and -0,164 respectively. Meanwhile in regression analysis with 5% significant level shows only interest of doing physical exercises that significant influencing procrastination with p-value = 0,000.
Pengembangan tes keterampilan pukulan jarak jauh woodball untuk siswa sekolah dasar Indah Sari Dewi; Danang Pujo Broto
Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia Vol 15, No 2 (2019): November 2019
Publisher : Departement of Sports Education, Faculty of Sport Sciences Yogyakarta State University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (487.973 KB) | DOI: 10.21831/jpji.v15i2.26663

Abstract

Penelitian ini di latarbelakangi oleh belum adanya tes dan norma tes yang dapat digunakan untuk mengukur keterampilan pukulan jarak jauh woodball untuk siswa sekolah dasar kelas atas yang berusia 10-12 tahun. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengkur tingkat kemampuan pukulan jarak jauh woodball siswa sekolah dasar kelas atas yang berusia 10-12 tahun.Penelitian ini menggunakan metode research and development. Sampel uji coba penelitian yang digunakan adalah siswa sekolah dasar kelas atas yang berusia 10-12 tahun yang telah mengikuti ekstrakulikuler woodball di SD Negeri Condongcatur Depok Sleman. Instrumen yang digunakan adalah tes keterampilan pukulan jarak jauh siswa sekolah dasar. Norma penilaian untuk penjumlahan skor 3 lapangan didapat hasil kategori putri skor kurang dari 20 pukulan  termasuk ke dalam kategori sangat baik, 21-25 pukulan termasuk kategori baik, 26-30 termasuk dalam kategori cukup, 31-34 termasuk dalam kategori kurang dan lebih dari 35 pukulan termasuk kategori sangat kurang. Sedangkan untuk kategori putra skor kurang dari 19 pukulan  termasuk ke dalam kategori sangat baik, 20-24 pukulan termasuk kategori baik, 25-29 termasuk dalam kategori cukup, 30-33 termasuk dalam kategori kurang dan lebih dari 34 pukulan termasuk kategori sangat kurang. Woodball long drive skill test development for upper-grade students of elementary school AbstractThis research was based on the consideration of the absence of the tests and norms of test that can be used to measure woodball long drive skills for upper-grade elementary school students in the age of 10-12 years. The aim of this study was to measure the level of woodball long drive ability of upper-grade elementary school students in the age of 10-12 years. This research used research and development methods. The research trial sample were the upper-grade students of elementary school in the age of 10-12 years who have participated in woodball extracurricular activities at SD Negeri Condongcatur Depok Sleman. This research used a long drive skills elementary school students test as the instrument. The norm can be seen from the sum of the scores of 3 fireway. The score of women's category was less than 20 blows that was categorised as very good, 21-25 blows was included in good category, 26-30 was included in the sufficient category, 31-34 was classified in less category and more than 35 blows was classified in very poor category. Whereas for the men's category, the score of less than 19 blows was included in very good category, 20-24 blows classified in good category, 25-29 were in sufficient category, 30-33 was included in less category and more than 34 blows were very less category.
Upaya peningkatan pembelajaran lari sprint 100 meter menggunakan metode bagian pada siswa SMA Trias Agung Hutama Putra; M Fransazeli Makorohim; Novri Gazali
Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia Vol 15, No 2 (2019): November 2019
Publisher : Departement of Sports Education, Faculty of Sport Sciences Yogyakarta State University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (485.102 KB) | DOI: 10.21831/jpji.v15i2.24709

Abstract

Masalah dalam penelitian ini yaitu, tidak tercapainya kriteria ketuntasan minimal (KKM) siswa pada materi lari jarak pendek. Hal ini dikarenakan metode yang diterapkan belum efektif sehingga pembelajaran tidak mencapai hasi yang maksimal. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan pembelajaran lari sprint 100 meter menggunakan metode. Populasi pada penelitian ini yaitu seluruh  siswa  kelas  X  IPA2   SMA  Negeri  6  Pekanbaru  dan  sampel  dalam penelitian ini adalah kelas X IPA2  SMA Negeri 6 Pekanbaru yang berjumlah 31 orang.  Teknik pemilihan sampel dalam penelitian ini adalah random sampling. Teknik pengumpulan data pada penelitian ini dilakukan dengan teknik observasi, teknik kepustakaan dan tes unjuk kerja. Data dianalisis dengan menggunakan statistic sederhana. Dari pelaksanaan sebelum siklus terdapat 16 siswa yang mencapai nilai KKM (51,61%) dan 15 siswa yang belum mencapai nilai KKM (48,39%). Dilanjutkan dengan pelaksanaan siklus I dan hasilnya meningkat dengan jumlah 20 siswa yang mencapai KKM (64,52%) dan 11 siswa yang belum mencapai KKM (35,48%). Maka dilanjutkan dengan pelaksanaan siklus II dan hasilnya meningkat dengan jumlah 25 siswa yang mencapai KKM (80,65%) dan 6 siswa yang belum mencapai KKM (19,35%). Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa terdapat peningkatan pembelajaran lari sprint 100 meter menggunakan metode bagian pada siswa kelas X IPA2 SMA Negeri 6 Pekanbaru. Efforts to Improve Learning in 100-meter Sprint Running Using Section Methods for High School Students AbstractThe problem in this study is that there is no achievement of the minimum completeness criteria (KKM) of students on short distance running material. This is because the method applied has not been effective so that learning does not achieve maximum results. This study aims to determine the improvement of learning 100 meters sprint running using the method. The population in this study were all students of class X IPA2 SMA Negeri 6 Pekanbaru and the sample in this study was class X IPA2 SMA Negeri 6 Pekanbaru which amounted to 31 people. The sample selection technique in this study was random sampling. Data collection techniques in this study were carried out with observation techniques, library techniques and performance tests. Data were analyzed using simple statistics. From the pre-cycle implementation there were 16 students who achieved the KKM score (51.61%) and 15 students who had not achieved the KKM score (48.39%). Continued with the implementation of the first cycle and the results increased with the number of 20 students who reached the KKM (64.52%) and 11 students who had not reached the KKM (35.48%). Then proceed with the implementation of the second cycle and the results increased with the number of 25 students who reached KKM (80.65%) and 6 students who had not reached the KKM (19.35%). Thus it can be concluded that there is an increase in learning of 100 meters sprint using part methods in students of class X IPA2 State Senior High School 6 Pekanbaru.

Page 1 of 1 | Total Record : 5